Het begin van ons avontuurtje - Reisverslag uit Kalmar, Zweden van Lynn Jansen - WaarBenJij.nu Het begin van ons avontuurtje - Reisverslag uit Kalmar, Zweden van Lynn Jansen - WaarBenJij.nu

Het begin van ons avontuurtje

Door: Lynn Jansen

Blijf op de hoogte en volg Lynn

20 Januari 2015 | Zweden, Kalmar

Vrijdag 16 januari, 04:30 ging onze wekker na een wat onrustige nacht. Om 05:30 vertrokken we gezamenlijk met Remco en 'aanhang' naar Schiphol. De tijd kwam daar dat we gedag moesten zeggen tegen onze ouders, broertjes, zusjes, vrienden/vriendinnen, etc. Om 11:00 vlogen we richting Stockholm, waar we moesten overstappen naar onze vlucht richting Kalmar.

Eenmaal aangekomen op Kalmar Airport werden we opgevangen door een student van de ESN organisatie. We werden afgezet bij 'Falken', een gebouw van de Linneaus University hier in Kalmar. Hier kregen we van de ESN studenten informatie over de introductie week, kregen we de sleutel van onze accommodatie, etc. Ook kregen we een groene hoofdband inclusief je naam, die je gedurende de introductieweek op moet hebben. Heb je dit niet? Dan krijg je een 'zero' op je voorhoofd getekend met zwarte stift. De tukkers staan bovenaan in het klassement. Remco staat op 3 zero's en ik sta al op 5.

De introductieweek bevalt tot nu toe erg goed. Er zijn hier studenten over de hele wereld; Kenia, Amerika, Europa, etc. Iedereen is zo vriendelijk en open tegen elkaar, waardoor je erg gemakkelijk contact legt met iedereen. Iedereen komt uit zijn 'comfort zone', eigenlijk heel bizar.
De aankomstdag hebben we afgesloten met een filmavond bij Falken. Je kon hier ontspannen na de lange reis, wat ook te zien was; de helft van de studenten lagen snurkend in de stoel.

Zaterdag de 17e werden we om 08:00 verwacht op de University. Waar we de hele ochtend informatie hebben gekregen over van alles en nog wat. Eigenlijk teveel om te onthouden.
De avond werd afgesloten met genoeg borrels, gezelligheid en feest. We zijn naar een club geweest waar een biertje 5,- kost en een shotje 8,-!!!
Het uitgaansleven begint hier rond 22:00 en eindigt om 02:00. Heel anders dus dan in Nederland, waar we rond 02:00 een keer de kroeg in duiken.
Tot onze grote schrik wouden we alcohol kopen, maar kwamen we erachter dat je daar 20 jaar voor moet zijn (in de supermarkt). In de kroegen en clubs is de alcoholgrens wel 18+.

Bij terugkomst van de club kwamen we erachter dat; of Remco vergeten was waar zijn fiets stond (laten we de biertjes de schuld geven), of zijn fiets is gestolen. Tot onze grote spijt kwamen we erachter dat het misschien toch niet de biertjes waren, want zijn fiets was nergens meer te vinden.
Omdat zijn fiets gestolen was, konden we niet onze belofte waarmaken om de verdwaalde Amerikaan naar zijn ver gelegen accommodatie te brengen. Dus ook Aaron hebben we meegenomen naar mijn huisje om hier te overnachten.

De volgende dag, zondag 18 januari, stond de leukste dag van de introductieweek op het programma... We mochten namelijk, met een lichte kater, naar een vrouw luisteren die ons rondleidde door het Kalmar Slott (hét gebouw waar Kalmar om bekend staat). Hier hebben we niet veel van meegekregen, haha.
Daarna hadden we een City Tour, waar ze ons de fijne barretjes, winkeltjes en restaurantjes lieten zien. Het was erg koud.

Maandag 19 januari hadden we onze eerste lesdag. Erg vreemd, want de Linneaus University is verspreid over heel Kalmar. De 'Education' afdeling bevindt zich namelijk in een ander gebouw dan, bijvoorbeeld de 'Economics'.
Omdat het onderwijssysteem in Zweden zo goed is, verwachten ze erg veel van je. Gelijk deze dag kregen we stapels huiswerk mee naar huis. Je hebt hier maar 6 uur in de week les, maar het is erg veel zelfstudie.
Na school hadden Remco en ik eindelijk tijd om ons hier iets beter te gaan settelen. We hebben boodschapjes gedaan en onze kamers schoongemaakt.
De dag werd wederom goed afgesloten met een traditonele, culturele 'Fika'. Het is een soort van High Tea.
Daarna besloten we om met zijn allen naar een bar te gaan om nog een biertje (halve liters) te drinken. We konden helaas niet uit, want we moesten ons huiswerk nog bestuderen... (Laten we toch maar wat verstandig zijn)
Ook deze avond was vol gezelligheid met grappen en grollen.

Vanochtend hebben we onze presentaties in elkaar geflanst en is het alweer tijd om naar school te gaan...
Vanavond hebben we onze 2e course, namelijk Swedish for beginners. Dit vindt plaats in de avonduren. Daarna hebben we een sportavond bij het sportcentrum.

Weer een drukke dag voor de boeg!