1/5 - Reisverslag uit Kalmar, Zweden van Lynn Jansen - WaarBenJij.nu 1/5 - Reisverslag uit Kalmar, Zweden van Lynn Jansen - WaarBenJij.nu

1/5

Door: Lynn Jansen

Blijf op de hoogte en volg Lynn

11 Februari 2015 | Zweden, Kalmar

Rem en ik zijn gevraagd om 8 tot 10 mei, mee te spelen met een 'sports tournament' in Växjö. Één van deze sporten is volleybal. De FIKS leden willen een team in elkaar zetten met ook internationale studenten. Het tournament bevat tegenstanders over heel Zweden.
Binnenkort gaan we met het team trainen. Er moet een team samengesteld worden van max. 12 leden. Waarvan 3 vrouwen en 3 mannen op het veld moeten staan. Ik vind het erg leuk dat ze Rem en mij hebben meegevraagd. We hebben nu namelijk een team waar je op goed niveau mee kunt spelen.

Morgen moeten we naar Vaxjö voor school. We gaan daar de andere Linneaus University bezoeken en gaan Zweedse studenten ontmoeten. We moeten hier zelfstandig met de trein en bus naar toe reizen. Gelukkig wordt dit reis bedrag vergoed...
Verder zijn Rem en ik deze dagen erg druk met school. De eerste course is namelijk alweer bijna afgelopen en dat betekent dat we nu een paper in elkaar moeten flansen en een presentatie moeten voorbereiden voor volgende week (toetsweek) en kunnen hopelijk zo onze eerste 7,5 studiepuntjes binnenhalen.
3 Maart hebben we ons mondeling examen van Zweeds en die week erop het schriftelijke. Daarna zijn Rem en ik een periode vrij en kunnen we hopelijk iets meer gaan rondtrekken en meer van het land bekijken.

Rem en ik zitten hier alweer bijna een maand en dat betekend dat we alweer op 1/5 deel zitten. Wat gingen de eerste dagen/weken snel. We hebben al zoveel gezien en meegemaakt dat het soms moeilijk is om uit te leggen in een verhaal. School + stage, ons huisje met onze huisgenoten, de mensen om ons heen, de cultuur en natuurlijk de feestjes zijn super. Ik ben zo blij dat ik deze stap heb gezet. De komende 4 maanden gaan hopelijk net zo super, en misschien nog wel beter, worden als de eerste maand. Je raakt aan bepaalde dingen nu gewend en het voelt nu echt als thuis, maar er blijven een aantal dingen waar je niet aan went en dat is de Zweedse zonsondergang, de zee, het skypen met familie en vrienden en de plaatsen die je bezoekt als we een dag vrij zijn en natuurlijk de Lapland trip waar we naar uit kunnen kijken.
Verder went het afwassen, boodschappen doen, de was draaien, kamer en de badkamer schoonmaken ook niet zo snel, haha:p. Op het moment dat je het nu allemaal zelf moet doen, kom je er pas achter hoeveel je ouders altijd voor je doen.

Daarnaast krijg je zoveel lieve berichtjes van het thuisfront over hoe het met je gaat, wat je allemaal doet, etc. We kunnen onze ervaringen en enthousiasme gemakkelijk delen door de social media. Maar ook dit kan soms misleidend zijn. Op foto's en verhalen laten we zien hoe perfect onze leventjes hier zijn, maar ook hier heb je je momentjes dat je je alleen voelt en je afvraagt wat je hier eigenlijk doet (ook al heb je zoveel mensen om je heen). Hier leer je pas echt belangrijke dingen over jezelf. En hier kom je er pas achter hoeveel je eigenlijk zelf kunt.
Er zijn up's en down's, maar het idee dat er 70+ andere studenten zijn hier die hetzelfde mee- en door maken geeft een bepaalde positiviteit met zich mee. Wie had gedacht dat je in 3,5 week al zulke hechte vriendschappen op kunt bouwen...
Grote heimwee heb ik gelukkig nog niet gehad. Overdag heb je weinig tijd om mijn ouders, familie en vrienden te missen, maar 3 kwispelende hondjes als ik thuiskom mis ik hier elke dag.

Fijn carnavalsweekend !!! :)

• 11 Februari 2015 - 22:23

André Onclin:

Beste Lynn en Remco,

Wat een prachtige verhalen uit de praktijk van jullie dagelijkse leven in Zweden.
    Dat volleyballen is een rode draad door jullie leerzame leven daar fijn om te doen en natuurlijk
    goed voor jullie om te doen. En dan ja de studiepunten binnenhalen nou succes want ja daar gaat het natuurlijk ook om van het volgen van een studie in het buitenland . Tja en dan iets meer gaan bekijken na deze periode mooi om het land te verkennen en reizen in een andere cultuur. En dan al weer 4 weken daar zijn en dan natuurlijk je ouders hondjes en je vrienden missen maar dat gaat sneller als je denkt dat je er weer weer bent. en natuurlijk de mogelijkheden vandaag de dag met de mogelijkheden elkaar te spreken en zien met de moderne apparatuur. Trouwens wat een eerlijke opmerking van jou, dat je nu ziet wat er thuis allemaal gedaan word voor jou en het nu zelf gaat ervaren wat er allemaal bij komt kijken maar dat went snel denk ik hoor. En wat fijn dat je nu voelt hoe belangrijk deze stap voor jou is om te ontdekken wie je bent, wat je wilt voor de toekomst ,en alleen zijn kan voelen dat maakt je sterk en krachtig voor de toekomst. En wat jij zegt al die jonge mensen om jou heen, hebben dezelfde ervaring die je prachtig kunt delen dus echt alleen ben je niet en je hebt Rem bij je. En ja hoe snel je vriendschap kunt opbouwen een zo,n korte tijd is toch een prachtige ervaring, nou Lynn ik ben trots op mijn buurmeid hoor ik wens je nog veel plezier en een schat aan ervaring om mee te nemen straks als je weer thuis komt.

Ik volg je berichten dus af en toe even een reactie mijnerzijds.

Doe de groeten aan Remco en heb het fijn samen in dit avontuur.

liefs en groet van André