Updatessss - Reisverslag uit Kalmar, Zweden van Lynn Jansen - WaarBenJij.nu Updatessss - Reisverslag uit Kalmar, Zweden van Lynn Jansen - WaarBenJij.nu

Updatessss

Door: Lynn Jansen

Blijf op de hoogte en volg Lynn

06 Maart 2015 | Zweden, Kalmar

Alweer een aantal dagen geleden dat ik een reisverslag heb geplaatst, maar het voelt als een dag geleden. Ik zie dit maar als positief:) zoals ik al een aantal keer eerder heb gezegd; de tijd vliegt hier voorbij!!! De groep is zo close nu en voelt als een tweede familie.
In de laatste dagen zijn natuurlijk genoeg dingen gebeurd, maar het wordt lastiger om te schrijven. Veel dingen zijn voor ons nu namelijk 'normaal'.

Om direct met de deur in huis te vallen; ik heb mijn eerste cijfers terug van hier. Een grade A (het hoogste dus), voor mijn assignment en presentatie met Lisa (het Noord-Ierse meisje) en gisteren heb ik mijn Zweeds mondeling gehad. Je werd beoordeeld met 1 tot 3. Als je op 2 zat, zat je op het gemiddelde. Dus eigenlijk waar je op dit moment moet zitten. Bij een 3 zit je boven het niveau. Ik ben beoordeeld met een 2+! Zo onverwachts... Omdat ik nogal vaak aan het klagen ben over de vreselijke lessen en taal hier haha.

Ik zou afgelopen week naar Angerfist (liefde voor mijn muziek; hardstyle) gaan in Stockholm met een vriend van hier, Christoph. Alhoewel Angerfist toch wel iets te hard voor mij was, wou ik er toch heel graag naar toe! Achterafgezien was het onmogelijk met het regelen van vervoer. Tenzij we na het feest 2 uur wouden wachten op de eerst volgende metro naar het centraal station Stockholm, 2 uur wachten op de trein naar huis en nog 4 uur terug moeten reizen. Daarnaast was het toch iets teveel geld, wat het niet waard was...
Toen hoorde ik dat Remco, Martin en nog 8 anderen naar Göteburg zouden gaan. Ze hadden een auto gehuurd en een hostel gehuurd. Ik kon niet meer mee, omdat ik dus eerst naar Stockholm zou gaan op vrijdag en vertrokken op donderdag. En het busje zat toen vol.
Dit waren mijn eerste 3 dagen alleen... Nou, het voelde als 2 weken. De eerste dipjes naar huis begonnen te komen. Iedereen in mijn flatgebouw (bijna alle buitenlandse studenten) waren naar Göteburg, ik zag foto's voorbij komen op onze groepswhatsapp, Facebook en de andere social media en mama was in deze dagen jarig. Het is moeilijk te omschrijven hoe ik mij voelde en klinkt misschien wat overdreven, maar toen Rem weg was wist ik eigenlijk pas wat ik miste. Gelukkig heb ik veel kunnen skypen met mijn familie en vrienden/vriendinnen. Wat toch wel voor veel troost zorgde. En ben natuurlijk erg blij dat Remco en de anderen het leuk hebben gehad!!!:)
Bij thuiskomst van Rem had ik zijn kamer versierd met blauw, gele vlaggetjes alvast voor zijn verjaardag. (De kleuren van Oldenzaal en van Zweden). Samen met Ellen (de moeder van Remco), wist ik natuurlijk wat er allemaal gaande ging voor zijn verjaardag. Ellen had allerlei brieven bij elkaar verzameld van vrienden, familie, handbalvrienden, schoolvrienden, etc. en opgestuurd naar Zweden. Het waren er 53!!! Ik had ze verstopt voor Remco en hij mocht ze pas zoeken en lezen op zijn verjaardag. Onbeschrijfelijk zijn gezicht elke keer haha. Als iemand niet tegen zulke dingen kan en nieuwsgierig is, is het Remco.
Zondagavond hebben we een film gekeken met de Oostenrijkers en een van de mentoren Désirée van ESN (Duitsland). Om 00.00 was het dan eindelijk maandag en dus Rem's verjaardag! Meteen wat borrels gedronken en daarna mocht hij eindelijk zijn brieven lezen:)... Hij was zo verrast en waardeerde het van iedereen zo erg. Elke brief heeft die met grote ogen gelezen.

Het was een erg gezellige verjaardag. Zelfs ik voelde aan hem dat die zich jarig voelde. De Oostenrijkers en de Italiaan hadden een ontbijtje gemaakt, we hebben gezamenlijk wat nodige boodschappen gedaan voor de verjaardag en daarna hebben we wat gedronken in de stad en gewinkeld.
In de avond hoorde we dat onze Zweedse lerares ziek was en dus geen les hadden en het mondeling van de dag erna ook niet door ging. Rem en ik keken elkaar aan en dachten maar één ding: BORRELS!!!
Zo gezegd zo gedaan, we hadden een aantal vrienden uitgenodigd, maar geen idee wie er allemaal zouden komen. Er kwamen onverwachts zoveel mensen en het was wederom een top avond!
Natuurlijk was mijn vriendinnetje, Loeka, ook op deze dag jarig! Ik heb ook veel aan haar gedacht deze dag en haar een ouderwets kaartje opgestuurd.

Er waren 2 vrienden van Lisa op bezoek, die ook op het verjaardagsfeestje waren. Lisa had stage en de Noord-Ierse jongens hadden geen zin om de hele dag alleen op de kamer te zitten. We hadden om 15.00 uur afgesproken bij de Espresso bar en we hebben de jongens daarna het kasteel laten zien.

Verder hebben Rem en ik ons gister opgegeven voor de Sea Battle. Ook dit is iets wat ESN aanbiedt (net als Lapland). Met de Sea Battle ga je 3 dagen op een ontzettend groot cruise schip met 2100 andere studenten. Er is sauna aanwezig, all you can eat, all you can drink, er worden feesten gegeven en natuurlijk: de Battles tussen de verschillende ESN organisaties.
Het is een evenement wat 2 keer in het jaar wordt aangeboden en is daardoor ook erg groot en bekend. We varen van Stockholm naar Estland.

Oh, nog een typisch dingetje van ons. De Lapland voorbereidingen zijn in volle gang. Onze ouders hebben onze skibroeken en snowboots opgestuurd. Over een week vertrekken wij namelijk al naar het noorden! Bij het aanmelden kon je aangeven of de bus je zou oppikken in Stockholm of Umea. Remco en ik hebben Umea aangeklikt (hier was een bepaalde reden voor, maar die zijn we vergeten).
Gisteren zaten we met Claudia (Spaans meisje) in de keuken. Zij ging ook mee met de 2e Lapland trip. Ze vertelde dat zij 2 dagen eerder naar Stockholm vertrokken (omdat de bus hun ophaalt in Stockholm) en vroeg of wij mee wouden. Ze hadden een goedkope treinreis en hostel gevonden. Uiteraard wouden Rem en ik dit wel! Maar toen drong het tot ons door; wij worden opgehaald in Umea.
Gelijk hebben wij deze organisatie een mailtje gestuurd of we dit nog konden veranderen en hadden een research gedaan over waar Umea eigenlijk ligt. Het bleek dus... Umea ligt 1000 kilometer van Kalmar af! Onmogelijk dus voor ons om daar te komen, haha.
Gelukkig was het geen probleem om dit te switchen, je moet alleen 35 euro meer betalen. Pfieuw...

En nog even wat anders; een aantal dagen terug was ik met mijn ouders aan het skypen en hadden een grote verassing voor me. Ze hebben mijn hele kamer thuis opnieuw geschilderd en ik heb ein de lijk mijn 2persoons boxspring waar ik al een aantal maanden over zit te zeuren! Zo super lief, mijn dag kon niet meer stuk:)

Tot slot hebben onze ouders eindelijk een datum geprikt en een vakantiehuisje gehuurd voor in april. Onze ouders komen ons namelijk 5 dagen bezoeken. Ze hebben een huisje gehuurd voor 8 personen, zodat we hier met zijn allen kunnen slapen. De andere 2 slaapplekken zijn voor de Oostenrijkers, die onze ouders ergggg graag willen ontmoeten (hier horen ze de meeste verhalen over).

De winter is voorbij in Kalmar. De eerste barbeque op het strand is namelijk alweer gepland; zondag! Zondag wordt het namelijk 10 tot 15 graden (dus erg warm voor Zweden rond deze tijd). Het 'Spring Semester' is nu eindelijk begonnen:) ZON!!!

Nu moet ik hard aan het leren voor het Zweeds schriftelijk voor maandag.. Vanavond heb ik nog Zweeds les en daarna weekend! Zaterdag vieren we Rem's verjaardag (nogmaals), hebben we een American culture night, wat afgesloten wordt met een Beerpong toernooi!

Doeiiiiiiiii

  • 09 Maart 2015 - 20:35

    André Onclin:

    Goedenavond Lynn en Remco,

    Nou wat een prachtig verhaal weer, vol met energie en belevenissen, en wat een namen komen er voorbij van vele studenten. Nog gefeliciteerd met Remco zijn verjaardag feliciteer hem nog maar even van mij.
    Nou en dan komen de cijfers nog even zo aan bod in het verhaal en zijn dan ook nog uitmuntend goed, tja zoals eerder gezegd een natuurtalentje. En dan binnenkort op reis naar Lapland wat een belevenis zal dat worden , en wat lief dat jullie ouders skibroeken en snowboots hebben opgestuurd dat is weer mooi meegenomen. En ja dan natuurlijk straks een samenvoeging tussen jullie en jullie ouders wat een fijn idee voor jullie en ouders, en dan ook nog gezellig in 1 huis perfect geregeld en het zal ongetwijfeld een fijn weerzien zijn en veel bij praten worden. En een nieuwe slaapkamer met groot bed, nou hallo ze willen je nog wel graag thuis houden straks als je terug bent dat zie je maar weer.

    Nou Lynn en Remco, ik wens jullie al het best en geniet van deze prachtige tijd en levenservaring, het is voorbij voor dat je het beseft dus sla het goed op wat je allemaal voelt en ziet,


    Groet en liefs van André.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Zweden, Kalmar

Kalmar

Uitwisseling naar Kalmar, Sweden

Recente Reisverslagen:

04 Mei 2015

Heeeeele tijd geleden

20 Maart 2015

Lapland trip

06 Maart 2015

Updatessss

11 Februari 2015

1/5

03 Februari 2015

Feels like home now
Lynn

Actief sinds 19 Jan. 2015
Verslag gelezen: 204
Totaal aantal bezoekers 5409

Voorgaande reizen:

16 Januari 2015 - 15 Juni 2015

Kalmar

Landen bezocht: