First day internship - Reisverslag uit Kalmar, Zweden van Lynn Jansen - WaarBenJij.nu First day internship - Reisverslag uit Kalmar, Zweden van Lynn Jansen - WaarBenJij.nu

First day internship

Door: Lynn Jansen

Blijf op de hoogte en volg Lynn

27 Januari 2015 | Zweden, Kalmar

De introductieweek is zaterdag 24 januari super afgesloten. Iedereen was mooi aangekleed voor het diner en het eindfeestje. Er hing een geweldige sfeer in Cårhuset (het gebouw waar het etentje plaats vond). Er werden optredens gegeven door 'the Buddies' en de rest van het ESN team.
Daarnaast werden er foto's laten zien en de aftermovie van de introductieweek. We moesten nog diverse spellen doen en tot slot werd er een King en Queen gekozen van die week. Degene die overal aanwezig was en het meest fanatiek mee deed met de spellen won deze: Martin en Pauline.
Het etentje werd uiteraard afgesloten met borrels en daarna zijn we naar 'Stefan's place' geweest om een pre-party te houden. Gezamenlijk met de hele groep, gingen we toen richting de club. De club is het hele jaar gesloten, maar was speciaal voor de internationale studenten geopend,een en al gezelligheid dus. De introductieweek had niet beter afgesloten kunnen worden :)!

Zondag 25 januari
Met m'n grote mond had ik beloofd om om 13:00 aanwezig te zijn bij het sportcentrum om te 'hangover volleyballen'. Gelukkig viel de hangover mee en heb ik lekker kunnen volleyballen tot 5 uur. We waren met een leuke en sportieve groep, dus hebben fanatiek een aantal wedstrijdjes kunnen ballen.
In de avond hadden we nog een verkiezing voor de nieuwe board members. Ze hebben een nieuwe vice president, mentor responsible en vice information responsible nodig, dus iedereen moest mee stemmen. Het werd allemaal ontzettend officieel en serieus genomen.
Stefan, mijn mentor, was de enige die genomineerd was voor nieuwe vice president. Vrij duidelijk dus dat hij zal winnen, maar toen...
Iemand schreef, voor de grap, zijn eigen naam op het stembiljet (zonder genomineerd te zijn geweest), waardoor het allemaal weer overnieuw moest...
De avond werd afgesloten met een filmavond (Taken) met popcorn en pizza.

Dinsdag 27 januari
Voor mijn eerste course 'Pre-school and Compulsory School in Sweden and abroad' moet je 5 stagedagen lopen op een Zweedse basisschool. Vandaag heb ik mijn eerste dag gehad op de Falkenbergsskolan (Remco heeft uitzicht op deze school). Ik heb erg geluk gehad met mijn stageplaatsing. Ik hoef alleen de straat over te steken en dan ben ik er al. Een aantal medestudenten die moeten een uur met de bus om op plaats van de bestemming te komen... Lucky me:)

Ik was samen met een andere internationale student geplaatst op dezelfde basisschool. Dus hadden we voor de school afgesproken.
Om 08:00 werden we verwacht. We werden opgehaald door 3 leerlingen van het schoolplein en werden welkom geheten door een leerkracht van de school (Tommy). We mochten een dag meelopen in een klas van 19 leerlingen, van allemaal 10 jaar oud. Één meisje hiervan heeft het syndroom van down. Zij heeft een speciale begeleider die naast haar zit en haar begeleidt. Het meisje hoeft niet mee te doen met de 'normale' lessen.
Alle leerlingen hebben de schoenen uit in de klas en lopen dus op sokken of slippers/sandalen.

De dag zag er als volgt uit:
- 08:20; Samling (iedereen geeft de leraren een hand bij binnenkomst en zegt goedemorgen).
Daarna mochten Georgia en ik ons voorstellen. Het is erg lastig om je verstaanbaar te maken tegenover de kinderen die de Engelse taal nog niet goed beheersen. Daarom controleerde de leerkracht, door middel van het stellen van vragen (in het Zweeds) of alles begrepen was.
Veel kinderen, met name de jongens, wisten veel over het Nederlandse voetbalteam en de beroemde namen hieruit: van Persie, Robben, etc.
Het was erg interessant om te zien hoe afwachtend de leerlingen zijn in het begin en hoe geïnteresseerd ze daarna zijn in je.
Er zit een jongen in de klas die uit Engeland komt en als 10-jarige beter Engels spreekt als mij haha.

- 9:10; Maths
De leerlingen kregen rekenles. We mochten meedoen met het spel. Het was een bekende werkvorm bij de leerlingen en konden het dus aan ons uitleggen. De tafel van 8 werd geautomatiseerd door middel van spelkaarten.
Daarna kregen ze de tijd om zelfstandig aan het werk te gaan. Toen kwam ik het eerste puntje tegen van klassenmanagment wat herkenbaar is in vergelijking met Nederland. Er werd een gele kaart opgehangen op het bord; je mag mij wat vragen, maar wel fluisteren. De leerkracht pikte af en toe een leerling eruit om verlengde instructie te geven.

Ze hebben daarnaast ook nog een rode kaart; stilte, er wordt individueel gewerkt.
De leerlingen werken allemaal op hetzelfde niveau. Elk kind doet hetzelfde. De leerlingen hebben instructie gehad over diverse oplossingsstrategieen van deel- en keersommen.

- 9:40; Rast
De leerlingen mochten buiten spelen en de leraren kregen de gelegenheid om een kop koffie te drinken.

- 10:10; Klassiker (een soort van begrijpend lezen)
e-ä / schema + Engels stencil (werkwoorden)
De leerlingen mochten in groepjes bij elkaar zitten (weer een andere werkvorm) en er mocht gepraat worden over de boeken wat ze aan het lezen zijn.
Vervolgens mochten de leerlingen die hetzelfde boek hadden bij elkaar gaan zitten en mochten gaan praten over datgene wat verder in het boek zou kunnen gaan gebeuren.
Er is veel communicatie tussen de leerlingen onderling in de lessen. Het was alleen stil in de klas, toen de leraar aan het woord was.

- -Lunch-;
De leerlingen en leraren hadden lunchpauze. Je kon 3,- betalen voor een lunch op school.

- 12:00; Idr (bewegingsonderwijs)
De leerlingen begonnen de middag met gymnastiek. Het meisje met het downsyndroom mocht ook meedoen. Erg bijzonder om te zien hoe haar klasgenootjes haar bij het spel betrokken (ook al begreep ze de regels niet).
De gymles werd geindigd met een potje paaltjesvoetbal.

- 13:10; Arbetsschema
De leerlingen mochten de dag afsluiten door zelfstandig aan het werk te gaan. Er werden laptops uit de kast gehaald en de leerlingen werden vrijgelaten om op de gang te werken. Georgia en ik waren toen verantwoordelijk voor de groep en mochten ook vragen beantwoorden.

- 14:00;
Om 2 uur zijn de kinderen vrij van school. Er werd geevalueerd over de dag. Wat vonden ze het leukst van vandaag? Wat was er moeilijk? -> de leerlingen hebben allemaal een eigen klein whiteboard waar ze af en toe antwoorden op moeten schrijven als ze vakgebieden gaan nakijken. Op deze manier ziet de leraar wie hij op dat moment moet helpen en dus de vragen stelt om het toe te lichten.
De leerlingen gaven ons een knuffel en op deze manier werd de dag afgesloten.

A.s. vrijdag moet ik er voor mijn 2e keer naar toe.

Wat me ook opviel is dat de hele school niet gebruik maakte van Digiborden. Hier is geen geld voor.

Vanavond hebben we weer volleybalavondje bij FIKS! En morgen hebben we een boodschappen, huiswerk en- wasdagje.

Hej då !!!

• 29 Januari 2015 - 20:32

André Onclin:

Hallá/Héj Godkváll Lynn,

De reis is goed verlopen en een kamer naar het zin perfect.
    Ik lees jou verhalen en belevenissen met aandacht wat jij in deze korte tijd allemaal al onderneemt.
    Petje af voor jou dat je na zo,n korte periode dit allemaal al tot je neemt en het naar je zin hebt.
    En ik begrijp dat er ook veel nationaliteiten zijn op jou school.
    En dan lees ik dat er aan het einde van een les dag met de kinderen al knuffels uitgedeeld worden wat wil je nog meer dat zit dus wel goed.( natuurtalent )
    En dan ook jou lieveling sport beoefenen het volleyballen weer opgepakt dat geeft voldoening en lichamelijke in en ontspanning goed voor het team verband en geest.
    Ik las dat je ook nog een spannende reis hebt geboekt nou die kans heb je nu dus met beide handen aanpakken en van genieten je bent er nu toch.
    Nou ik wens jou een prachtige tijd en geniet van dit deel van je jonge en ondernemend leven waarin je veel kunt leren en ontdekken over jou zelf en medemensen om je heen.

Ik zal zeker af en toe kijken en lezen wat je allemaal aan het doen bent en eens weer een berichtje sturen.

Groet en liefs van André.

Hej da