Tweede deel van de introductieweek in Kalmar - Reisverslag uit Kalmar, Zweden van Lynn Jansen - WaarBenJij.nu Tweede deel van de introductieweek in Kalmar - Reisverslag uit Kalmar, Zweden van Lynn Jansen - WaarBenJij.nu

Tweede deel van de introductieweek in Kalmar

Door: Lynn Jansen

Blijf op de hoogte en volg Lynn

23 Januari 2015 | Zweden, Kalmar

Dinsdag 20 januari, 2015
Dinsdag begon de dag met school. Weer eerst lang uit kunnen slapen (vervelend...) We moesten een aantal artikelen lezen voor deze les. Over de gelezen artikelen moesten we een presentatie houden van ongeveer 5 minuten. In Zweden is het heel normaal dat je alles op tijd doet (en dus geen studie ontwijkend gedrag vertoont) en meteen begint met verslagen. Erg aan wennen dus, haha.
We moeten een onderzoek doen op een basisschool en hier ook lessen geven aan de kinderen (allemaal in het Engels). Aan het eind van de course moeten we een mondelinge presentatie geven voor onze groep.
Omdat wij twee vakken volgen deze periode, moesten we 's avonds ook naar school. We volgen namelijk een Zweedse cursus die duurt van 17:00 tot 20:00. Het was alleen nog een introductie en mochten daarom eerder stoppen. De taal is voor ons niet moeilijk om te lezen, maar om te spreken is het echt dra-ma-tisch... Je bent erg geneigd om het met een Frans accent uit te spreken, terwijl dat helemaal niet de bedoeling is.

Daarna gingen we naar FIKS, een sportcentrum voor de studenten in Kalmar. We kregen daar uitleg over verschillende sporten en mochten hier ook aan deelnemen. Badminton, tafeltennis, klimmen, volleybal, floorball, voetbal etc. In januari mag je gratis meedoen met deze sporten, daarna kun je voor een klein bedrag een abonnement kopen voor 5 maand. Op zondag is er altijd 'hangover-volleybal', haha.

Woensdag 21 januari, 2015
Vandaag hadden we alleen in de avond les, de Zweedse course. Omdat we om 18:30 een pub crawl (kroegentocht) hadden, mochten we van onze lerares om 18:30 de les verlaten.
De pub crawl zat vol met gênante, leuke, gekke opdrachten. Zoals kledingwissels met het andere gender, geef een lapdance, seks standjes, langste polonaise, doe een paaldans, achteruit lopen naar de andere bar, et cetera.
In het begin moest iedereen nog los komen, maar na een aantal biertjes hadden wij de lijst met opdrachten het beste uitgevoerd. Nadat we al onze opdrachten hadden uitgevoerd, konden we naar de disco waar we voor het (voor Zweedse begrippen), laat hebben gemaakt; 03:00.
Hier begin je namelijk met voorzitten rond de klok van 20:00 en ga je rond 22:00 uur naar de club. Deze sluit om 02:00.
Was weer een top avond, waar ik weer met nieuwe mensen in contact ben gekomen. Iedereen is kruipend naar huis gegaan, haha ;)!
Deze dagen heb ik bij Remco in zijn flat geslapen, waar alles veel schoner is dan bij mij.

Donderdag 22 januari, 2015
Ook vandaag hadden we alleen de Zweedse course. Onze leraar springt echt van hak op de tak. Het is erg lastig te volgen, doordat je de basis nog niet beheerst. Ze begint gelijk met grammatica, et cetera.

Jag heter Lynn. Jag kommer från Nederländerna. Jag talar holländska.

We krijgen veel werkbladen om t maken. Ik ben al een chaoot, maar met deze losse bladen wordt het niet veel beter...
Na de Zweedse les hadden we een spelletjes avond. Eigenlijk zouden we gaan lasergamen, maar dit is gecancelled door de Zweedse cursus. Alle spelletjes waren al gespeeld toen wij aankwamen, haha. We hebben een drankje gedaan en daarna weer terug gefietst naar Remco's flatje. Iedereen was ook erg 'katerig', van de avond ervoor. Dus het is niet laat geworden, in de hoop op een goede nacht.

Vandaag hebben we een chill dagje. We gaan zometeen boodschappen doen en klaar maken voor het volgende feestje! Be your own nationality party. Het is de bedoeling dat iedereen zich herkenbaar maakt door kleding te dragen wat past bij hem/haar nationaliteit.

Verder hebben Remco en ik vandaag de Lapland!!! trip geboekt. Deze vindt plaats op 10 tot 17 maart. We gaan hier slee rijden met honden, het Noorderlicht opzoeken, rijden op sneeuwscooters en nog veel meer vette dingen.

Hej då!